Close Menu
Expert Point

    Aboneaza-te la newsletter!

    Fii primul care află ultimele noutăți din domeniu și nu rata nici un articol nou!

    What's Hot

    Fraudă panouri fotovoltaice: Semnalele care te scapă de țepe și controale nedorite

    septembrie 5, 2025

    Ferma fotovoltaică din Tibet: unde „oile fotovoltaice” susțin tranziția energetică

    august 31, 2025

    Baterii fotovoltaice din baterii auto: cum o companie germană a reușit să transforme deșeurile în comori fotovoltaice

    august 22, 2025
    Facebook
    Facebook
    Expert Point
    Contact
    • Home
    • Casa Verde 2025
    • Creare parc fotovoltaic
      • Legislație parc fotovoltaic
      • Finanțări fotovoltaice
      • Achiziții fotovoltaice
      • Proiectare parc fotovolatic
      • Instalare și mentenanță fotovoltaice
      • Conectare la SEN
    • Mentenanță fotovoltaice
      • Instalare și mentenanță fotovoltaice
      • Finanțare fotovoltaice
    • Finanțări fotovoltaice
    • Noutăți
    • Studii de caz
    • Parteneri
    Expert Point
    Home»Finanțare fotovoltaice»Burduja și „patriotismul energetic”:  România pe urmele lui Trump în renunțarea la tranziția verde? 
    Finanțare fotovoltaice

    Burduja și „patriotismul energetic”:  România pe urmele lui Trump în renunțarea la tranziția verde? 

    Expert PointBy Expert Pointfebruarie 15, 2025Updated:februarie 15, 2025Un comentariu11 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    burduja
    burduja
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Introducere

    Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, pare să împrumute retorica administrației Trump, criticând politicile europene de mediu și cerând o reevaluare a Pactului Verde European. Într-o scrisoare adresată companiilor energetice și autorităților de profil, Burduja face apel la „patriotism energetic” și susține că tranziția spre energie verde impusă de Bruxelles este o „terapie de șoc” care afectează securitatea economică a României.

    Această poziție amintește de discursul lui Donald Trump, care, în primul său mandat, a retras SUA din Acordul Climatic de la Paris și a încurajat exploatarea combustibililor fosili sub deviza „drill, baby, drill” („să forăm, să forăm!”). Acum, revenirea sa la Casa Albă pare să dea curaj liderilor politici care se opun reglementărilor de mediu, inclusiv în Europa. Burduja nu doar că preia acest discurs, dar merge și mai departe, sugerând că România ar trebui să se alinieze la noua strategie energetică americană, axată pe combustibili fosili și mai puține reguli pentru protecția mediului.

    Însă ceea ce ministrul evită să spună este că România a beneficiat enorm de pe urma Pactului Verde European, primind miliarde de euro pentru modernizarea sectorului energetic. În plus, multe dintre măsurile pe care acum le critică au fost chiar susținute anterior de ministerul pe care îl conduce. În acest context, întrebarea devine inevitabilă: vrea România să meargă pe urmele lui Trump, renunțând la tranziția verde, sau să continue pe calea europeană a sustenabilității și modernizării?

    fornello.ro/

    Burduja și influența Trump: energie tradițională vs. tranziție verde

    Sebastian Burduja, ministrul Energiei, nu se ferește să împrumute din retorica fostului și actualului președinte american, Donald Trump. Într-o serie de declarații publice și mesaje postate pe rețelele sociale, Burduja descrie Pactul Verde European drept o „terapie de șoc” care pune în pericol securitatea energetică și stabilitatea economică a României. De asemenea, el susține că Bruxelles-ul impune reguli absurde, care ar împiedica țara noastră să-și exploateze resursele și să-și mențină competitivitatea.

    Acest tip de discurs este puternic inspirat de poziția lui Donald Trump, care, încă din primul său mandat, a promovat agresiv combustibilii fosili și a retras SUA din Acordul Climatic de la Paris. Recent, după revenirea sa la Casa Albă, Trump și-a reafirmat angajamentul pentru o politică energetică bazată pe „independență națională”, adică pe exploatarea intensă a resurselor interne de petrol, gaze și cărbune. Ideea centrală este simplă: reglementările de mediu sunt o piedică pentru economie și trebuie reduse sau eliminate.

    Burduja preia acest model, încercând să redefinească politica energetică a României într-un mod similar. Prin apelul său la „patriotism energetic” și la apărarea intereselor „legitime” ale țării, el sugerează că România ar trebui să adopte o strategie mai apropiată de cea americană, punând frână tranziției energetice europene și întorcându-se spre surse tradiționale de energie, precum gazele naturale și cărbunele. În acest context, ministrul a solicitat companiilor energetice să trimită propuneri pentru suspendarea sau chiar abrogarea unor reglementări europene din domeniul energiei verzi.

    Te poate interesa și:

    • Gard din panouri fotovoltaice: Cost mai mic decât cel din cărămidă sau tablă. Bonus: energie gratuită!
    • Panouri fotovoltaice gratis: Ai venituri mici? Primești 10.000€ pentru panouri fotovoltaice
    • Prelungire Casa Verde 2023: Schimbarea care îți poate salva proiectul!

    Însă această poziție ridică o întrebare esențială: poate România, o țară dependentă de finanțări europene pentru modernizarea infrastructurii energetice, să renunțe la Pactul Verde și să urmeze modelul propus de Trump? Pe termen lung, o astfel de decizie ar putea costa economia românească mai mult decât avantajele pe care le-ar oferi o aparentă „independență energetică”.

    Ce uită să menționeze ministrul: România a beneficiat deja de Pactul Verde European

    În timp ce Sebastian Burduja critică vehement Pactul Verde European și cere relaxarea reglementărilor de mediu, realitatea arată că România a beneficiat semnificativ de pe urma acestui acord. Pactul Verde nu a fost doar o „terapie de șoc”, ci și o sursă vitală de finanțare pentru modernizarea sistemului energetic al țării.

    Burduja

    Fondurile europene au contribuit la dezvoltarea capacităților de producție din surse regenerabile, la modernizarea infrastructurii și la susținerea programelor de eficiență energetică. Printre cele mai importante beneficii se numără:

    • Fondul pentru Modernizare, pe care chiar Burduja îl numea în 2023 „una dintre cele mai mari șanse de dezvoltare pe care România o are în istoria recentă”.
    • Programul Casa Verde Fotovoltaice, care a ajutat mii de români să devină prosumatori prin subvenționarea achiziției de panouri solare.
    • Investițiile în centralele electrice și infrastructura de distribuție, finanțate prin comercializarea certificatelor de emisii, un mecanism esențial al Pactului Verde.

    În plus, România a beneficiat de derogări importante, cum ar fi acordarea de certificate gratuite pentru sectorul energetic până în 2020, ceea ce a permis modernizarea unor centrale pe lignit și construirea unei noi termocentrale pe gaz.

    Criticile recente ale ministrului par să ignore aceste realități. În timp ce Burduja susține că politicile de mediu ale UE sufocă economia, multe dintre proiectele care au modernizat sectorul energetic românesc au fost posibile doar datorită acestor politici și finanțărilor europene. Ironia este că același minister care acum condamnă Pactul Verde a decis, prin Planul Național Integrat în Domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice, cum vor fi cheltuiți banii europeni – inclusiv pentru investiții considerabile în energie regenerabilă și gaze naturale.

    În acest context, apelul lui Burduja la „patriotism energetic” și alinierea cu politica energetică a lui Trump ridică semne de întrebare nu doar despre viitorul energiei în România, ci și despre riscurile pierderii unor fonduri esențiale pentru dezvoltare.

    Energia verde și „costurile” invocate de Burduja

    Sebastian Burduja susține că politicile de „înverzire” ale Uniunii Europene vin la pachet cu un cost economic, social și strategic pe care România nu și-l poate permite. El acuză Bruxelles-ul de birocrație excesivă și de impunerea unor reguli care ar afecta negativ industria românească și locurile de muncă. Însă această perspectivă omite detalii esențiale despre modul în care funcționează Pactul Verde European și despre beneficiile sale pe termen lung.

    Te poate interesa și:

    • Centrale fotovoltaice de balcon: Tendința globală care schimbă lumea
    • Lista instalatorilor Casa Verde: S-a publicat lista instalatorilor validati pentru programul Casa Verde. Ai timp doar 90 zile pentru a-ți alege instalatorul
    • Casa Verde 2024: Românii cu panouri fotovoltaice contractate se luptă pentru a nu pierde finanțarea
    • Panouri fotovoltaice gratis: Ai venituri mici? Primești 10.000€ pentru panouri fotovoltaice

    Mecanismul financiar din spatele politicilor climatice europene este bazat pe principiul „poluatorul plătește”: companiile care generează emisii de carbon sunt obligate să cumpere certificate de emisii, iar banii astfel colectați sunt reinvestiți în proiecte de modernizare și energie verde. De exemplu, Complexul Energetic Oltenia a cheltuit în 2019 aproape jumătate din cifra sa de afaceri pe achiziția acestor certificate, ceea ce evidențiază costurile ridicate ale menținerii centralelor pe cărbune.

    Însă acest sistem nu este doar punitiv. Banii proveniți din comercializarea certificatelor de emisii au fost folosiți pentru finanțarea unor programe-cheie în România: de la instalarea de panouri fotovoltaice și stații de încărcare pentru mașini electrice, până la programe de eficiență energetică, precum anveloparea clădirilor. În plus, numărul tot mai mare de prosumatori din România se datorează subvențiilor acordate prin aceste fonduri, nu prin inițiative guvernamentale independente.

    În timp ce Burduja atrage atenția asupra „costurilor” Pactului Verde, realitatea arată că o mare parte din investițiile în infrastructura energetică modernă a României vin tocmai din aceste fonduri europene. Alegerea de a abandona acest mecanism în favoarea unei politici orientate spre combustibili fosili, așa cum sugerează ministrul, nu doar că ar bloca accesul la aceste fonduri, dar ar putea menține România dependentă de tehnologii învechite și poluante.

    Burduja

    Pe termen lung, întrebarea nu este dacă tranziția verde are costuri – orice schimbare majoră implică investiții – ci dacă România își permite să ignore beneficiile acestei tranziții și să rămână ancorată într-o politică energetică depășită.

    Impactul deciziilor americane asupra Europei și României

    Revenirea lui Donald Trump la Casa Albă și politica sa agresivă în favoarea combustibililor fosili au ecou nu doar în Statele Unite, ci și în Europa, inclusiv în România. Deciziile sale de a retrage SUA din Acordul Climatic de la Paris, de a permite exploatări energetice în zone protejate și de a opri proiectele de energie regenerabilă offshore creează un precedent pe care unii lideri europeni sunt tentați să-l urmeze.

    În Europa, influența politică americană este resimțită mai ales în rândul politicienilor conservatori și al partidelor de extremă dreapta, care critică deschis Pactul Verde European. Potrivit unor investigații recente, think-tankuri americane apropiate de Trump colaborează cu europarlamentari din țări precum Ungaria, Polonia și Austria pentru a bloca reglementările de mediu ale UE. Această rețea de influență pare să-și fi găsit un nou susținător și la București, unde ministrul Energiei, Sebastian Burduja, adoptă un discurs asemănător.

    Apelul său pentru suspendarea unor politici de mediu europene și promovarea combustibililor fosili ca soluție pentru securitatea energetică este, în esență, o replică la nivel național a strategiei trumpiste. Însă, spre deosebire de SUA, România depinde în mod crucial de fondurile europene pentru dezvoltare, iar o astfel de schimbare de direcție ar putea izola țara de restul Uniunii Europene.

    Te poate interesa și:

    • Noutăți fotovoltaice: Gigant din industria solară intră în insolvență – economia europeană va fi afectată
    • Anunț de ultima oră pentru Casa Verde 2025: află ce se întâmplă cu programul
    • Producția fotovoltaică 2024: Creștere de 55% față de anul precedent

    În timp ce Trump își propune să reducă „barierele” impuse de reglementările de mediu pentru a stimula comerțul și industria, România riscă să piardă miliarde de euro din fondurile de coeziune, tranziție justă și modernizare energetică. Impactul acestei decizii nu ar fi resimțit doar de marile companii din domeniu, ci și de consumatorii obișnuiți, care ar putea vedea costuri mai mari și o infrastructură energetică mai puțin modernizată.

    În plus, într-o Europă unde lideri precum Ursula von der Leyen și guvernele din Franța, Germania sau chiar China (în afara UE) insistă pe continuarea tranziției verzi, România ar risca să rămână izolată într-o politică energetică depășită, urmând un model care, deși funcționează pe termen scurt, are costuri ridicate pe termen lung.

    România între două lumi: Europa verde vs. modelul Trump

    În acest moment, România se află la o răscruce de drumuri în ceea ce privește viitorul său energetic. Pe de o parte, Uniunea Europeană continuă să investească masiv în tranziția către energia verde, sprijinind dezvoltarea surselor regenerabile, eficiența energetică și modernizarea infrastructurii. Pe de altă parte, modelul promovat de Donald Trump – și preluat, cel puțin parțial, de ministrul Sebastian Burduja – încurajează o revenire la combustibilii fosili, susținând că politicile de mediu frânează creșterea economică.

    Uniunea Europeană a stabilit deja o direcție clară: Pactul Verde European prevede neutralitatea climatică până în 2050 și reduceri semnificative ale emisiilor până în 2030. România, ca stat membru, s-a angajat să implementeze aceste obiective și a beneficiat de miliarde de euro pentru a-și moderniza sectorul energetic. Prin programe precum Fondul pentru Modernizare și Programul Tranziție Justă, România are toate premisele să devină un actor important în producția de energie verde.

    În schimb, politica promovată de Trump și susținătorii săi – inclusiv Burduja – pledează pentru un model bazat pe combustibili tradiționali, reducerea reglementărilor de mediu și o așa-numită „independență energetică”. În realitate, această strategie nu doar că intră în contradicție cu angajamentele internaționale ale României, dar și-ar putea dovedi ineficientă pe termen lung.

    Un aspect ignorat în discursul ministrului este faptul că România are deja un grad considerabil de independență energetică. Țara produce o mare parte din energia necesară și exportă surplusul către alte state din regiune. Cu toate acestea, fără investiții continue în modernizare și regenerabile, această independență ar putea deveni iluzorie, mai ales într-un context global în care tranziția energetică este inevitabilă.

    În timp ce Burduja cere mai puține reglementări și mai multă libertate pentru exploatarea resurselor, alte țări din Europa se mișcă rapid spre noi soluții sustenabile, cum ar fi energia eoliană offshore, hidrogenul verde și comunitățile energetice locale. România riscă să rămână în urmă dacă își schimbă brusc direcția, urmând exemplul unei administrații americane care promovează o strategie pe termen scurt, fără a lua în calcul consecințele economice și climatice pe termen lung.

    fornello.ro/

    În cele din urmă, întrebarea rămâne deschisă: va continua România să urmeze direcția europeană și să investească în viitor, sau se va orienta către un model energetic învechit, inspirat de Trump?

    Concluzie: Quo vadis, România?

    Deciziile de astăzi privind politica energetică a României vor influența nu doar economia, ci și poziția țării pe scena internațională. În timp ce Uniunea Europeană își menține ferm angajamentele față de tranziția verde, revenirea lui Donald Trump la Casa Albă aduce un val de scepticism față de politicile climatice, pe care unii lideri, inclusiv ministrul Sebastian Burduja, par dispuși să-l urmeze.

    Pe termen scurt, o abordare bazată pe combustibili fosili ar putea părea atractivă pentru securitatea energetică, însă pe termen lung, România riscă să piardă accesul la fonduri esențiale pentru modernizare și să fie izolată într-o Europă care accelerează spre energie curată. Pactul Verde European, deși criticat, a oferit deja beneficii concrete țării, de la modernizarea infrastructurii până la sprijinirea prosumatorilor.

    Astfel, întrebarea crucială rămâne: va urma România calea sustenabilității și modernizării sau va risca să rămână în trecut? Alegerea făcută astăzi va determina nu doar viitorul energetic al țării, ci și calitatea vieții generațiilor următoare.

    Distribuie:

    • Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă)
    • Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă)
    • Dă clic pentru partajare pe Telegram(Se deschide într-o fereastră nouă)
    • Dă clic pentru partajare pe WhatsApp(Se deschide într-o fereastră nouă)
    burduja pactul verde trump
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Expert Point

    Related Posts

    Fraudă panouri fotovoltaice: Semnalele care te scapă de țepe și controale nedorite

    septembrie 5, 2025

    Ferma fotovoltaică din Tibet: unde „oile fotovoltaice” susțin tranziția energetică

    august 31, 2025

    Baterii fotovoltaice din baterii auto: cum o companie germană a reușit să transforme deșeurile în comori fotovoltaice

    august 22, 2025
    View 1 Comment

    Un comentariu

    1. Pingback: Fotovoltaicele și agricultura: Conflict sau coexistență?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Advertisement
    Imagine cu link într-un tab nou depozitsolar.ro
    fornello.ro/
    Expert Point
    Facebook
    • Home
    • Creare parc fotovoltaic
    • Mentananță fotovoltaice
    • Finanțări fotovoltaice
    • Noutăți fotovoltaice
    • Studii de caz fotovoltaice
    © 2025 Expert Point Hyperlink către MKS Agency

    Created by MKS Agency

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Poll
    Dorești să cumperi produse din domeniul fotovoltaicelor? *